Deze website wordt beheerd door:
Frans Mulder

Sitemap

2015
Griekenland met de camper

Website laten maken door Best4u Group

Vakantie zomer 2015

9-12 juli

Op donderdag 9 juli vertrokken we om 9 uur uit Bilthoven.

Via Venlo ën Koblenz zijn we richting Zwitserland gegaan. De eerste nacht stonden we op een heerlijk plekje voor eerste overnachting in Zuid Duitsland, op een steenworp afstand van de afslag Bad Krozingen: Hotel Fallerhof.

De volgende dag mochten we in de file aanschuiven voor de Gotthard pas. Wegens een ongeluk met een vrachtwagen moetens we uiteindelijk 4 uur wachten. We kwamen die avond slechts tot Como, waar we op de bekende camperplak bij de pizzeria sliepen.

Ook de dag daarna (het was zaterdag) heel druk na Milaan. Dus snel een camping (ten zuiden van Parma)  opgezocht waar we van een plek in de schaduw en het zwembad konden genieten.
De volgende dag rustig naar Ancona gereden. Daar weer een file, maar nu wachtend op inscheping. Uiteindelijk stonden we daar ook vier uur, want de boot was twee uur vertraagd.

13 en 14 juli

Om 18 uur van de boot en meteen naar Valimitika gereden, een camperplek die we kenden uit 2010. Helaas alleen een mogelijkheid om achter het restaurant te staan. 's Morgens vroeg weg en door het noorden van de Peloponnesus gereden, over een weg die al 5 jaar in aanbouw is. Je ziet dat het land in verval is. We hebben nog nooit zoveel gesloten winkels gezien.
De snelweg naar Epidaurus was afgesloten. We kwamen op de weg naar Athene terecht en dreigden weer tol te moeten betalen. Grieken stonden er al ruzie over te maken en ik deed graag mee. Uiteindelijk werd ik gratis doorgelaten, maar wel na het noteren van mijn nummer.

We staan nu in Almiros, ten zuidwesten van Korinthe, naast een restaurant op de parkeerplaats. Het was erg warm, wel 37 graden. In de loop van de middag stak een zeewindje op en daalde het tot 32 graden. Heerlijk!

15 - 17 juli

Dertig kilometer naar het zuiden gereden. In een eigen baai ligt het kleine vakantieplaatsje Korfos. Het is er nu niet druk.

Grieken lijken hun vakantie toch uit te stellen of misschien wel over te slaan dit jaar. Ze blijven gewoon aardig tegen ons doen. Er is niets te merken van vijandigheid. Ze lijken eerder blij met onze komst.
Wij staan aan een klein stenenstrand met wat tamarisken voor de schaduw. Een ideaal plekje om vrij te staan voor een paar dagen. In het dorp tegenover de bakker is een waterkraan. Er staan verderop wat Grieken en Italianen, verder geen toeristen. Het dorp is minder dan 500 meter ver. We hebben daar twee keer 's avonds gegeten. De restaurants hebben vooral veel visgerechten. De klanten zijn de buitenlanders die hier 's avonds met hun flotille boten aanleggen. De Grieken blijven vooralsnog weg.

Uiteindelijk zijn we drie nachten gebleven.

18 juli

De volgende dag water getankt en vertokken richting zuiden. In Palea Epidauros koffie gedronken en gepind. Dus in een lange rij staan, waar alle Grieken slechts € 60 konden pinnen. Ik hield het deze keer maar bij € 200 en vond dat al een beetje genant.
Vervolgens met de camper naar een stil strandje gereden:Paralia Metamorfosis. Een ligstoel gehuurd en daar gezwommen en gelunched.

Vervolgens zijn we naar het schiereiland Methana gereden, waar we koffie hebben gedronken en toen naar Galatas. 's Avonds met het bootje voor 1 € overgevaren en daar gegeten. Poros is zeer toeristisch ook door de plezierjachten die er dagelijks aanleggen.
Overal werd muziek gemaakt en gedanst. Het lijkt wel of dat meer gebeurt dan de afgelopen jaren. Een manier om het zelfvertrouwen weer wat op te vijzelen?

19 - 21 juli

Vroeg op weg voor een mooie tocht door de Argolis. Via havenplaatsjes als Hermione en Porto Heli. Ook even langs het buitenhuis van onze koning gereden over een met de camper slecht begaanbare weg. Maar ja, je moet wat voor een foto'tje over hebben.

Het was intussen wel erg warm geworden, dus het oorspronkelijke plan om 's avonds naar Nafplion te gaan hebben we laten varen. Doorgereden naar het zuiden in de hoop op iets meer koelte. We hebben in Mistras een aardige camping (met zwembad!) gevonden. Daar hebben we twee dagen gestaan en hoewel de hitte bleef, was daar ook verkoeling. Twee avonden heerlijk gegeten in het plaatsje Mistras.

22 - 25 juli

Richting Monemvassia gereden en op weg daarheen rechtsafgeslagen naar Asopos. Vandaaruit loop een weg naar de kust die je naar een van de mooiste camperplekken in Griekenland brengt: Boza.

Een terrein met tamarisken en dennen, naast een taverna. Er staan twee andere campers, een Italiaan en een Oostenrijker. Water in overvloed en een heerlijke verkoelende zee. De taverna wordt de hele dag druk bezocht door Griekse families die komen zwemmen.

De eerste shift om 10 uur, vooral oudere Grieken, dan om 11 uur de Griekse families. Om 3 uur is alles weer leeg. Dan komen tegen zessen de families weer terug maar ook veel jongeren die zwemmen en volleyballen. 's Avonds wordt het weer rustig. Het eten is prima, veel keus en heel goedkoop.
Tijdens de eerste twee dagen dat we hier stonden was het erg warm en stond er veel wind. Bijna 40 graden Celsius! Later werd het gelukkig koeler.

26 juli

De volgende dag vroeg weg. Mooie tocht dwars door de middelste vinger van de Peloponnesos: de Mani. Voor ons bekende plaatsen beocht: Gytheion, Neo Itilo en Platsa, In het laatste dorpje heeft een oud collega een mooi zomerhuis en daar koffie gedronken.
Vervolgens verder via Kalamata naar de eerste vinger: Messinia. In Petalidi koffie gedronken. Opeens een hoosbui die een half uur duurde en die alle straten blank zette. We bleven hier vanavond. Op de kade van Petalidi gestaan. We hadden wel weer even genoeg gereden.
Heerlijk gegeten op het plein bij een bijzonder restaurant: "The history of olive oil". Zie onze recensie op TripAdvisor.

27 juli

Meteen 's morgens doorgereden naar Koroni. Hier zijn we vaak geweest, maar we hadden er nog nooit overnacht. We hadden gehoord dat er een aardige camping was en dat bleek ook zo. Boven het stadje met prachtig uitzicht en een fijn zwembad. 's Avonds op de kade gegeten.

28 juli - 3 augustus

Vroeg verder gegaan richting Gialova, waar we voor een week een plaats aan het strand hebben besproken op de camping waar we vroeger elk jaar met onze kinderen kwamen: Navarino. De plek blijkt onbehoorlijk groot: bijna drie maal de oppervlak van de camper.  We hebben zowel zon als schaduw. WiFi, tv ontvangst, water, zandstrand. Leuk dorpje. Wat willen we nog meer? Hier houden we het wel een weekje uit!

3-8 augustus

Vanaf Gialova naar het noorden. Moeilijke bergweg door het plaatsje Chora. Vervolgens naar een ons bekende plaats: Kalo Nero. We wisten van 2010 dat je daar goed kon staan maar toen we nu aankwamen stond er al een enorme rij campers. Aan het einde konden we nog een plaatsje bemachtigen, waar we in ieder geval in de schaduw van een tamarinde konden zitten.

Ongeveer 200 meter noordelijk zijn een stuk of wat restaurants, waar het goed eten is. De volgende morgen verdwenen drie Italiaanse campers zodat iedereen doorschoof en wij ook een mooie plaats aan het einde van het rijtje konden krijgen met voor ons prachtige schaduw.

Op deze plek hebben we vijf dagen goed gestaan. 's Morgens kwamen veel Grieken zwemmen, maar in de loop van de dag werd het rustig.
Overal aan het strand waren nesten van de Caretta Caretta, de zeeschildpad die hier aan de kust haar eieren legt. De nesten zijn beschermd en worden regelmatig gecontroleerd.

Woensdag en donderdag werd het druk in het dorp, want er was feest. Dat betekent veel mannen en vrouwen in zondagse kleren die eerst een hapje eten en dan naar het muziekfeest gaan. Twee nachten tot een uur of vier harde Griekse muziek. Gelukkig heb ik oordopjes en Willy slaapt overal doorheen.
Donderdag aten we verderop in het dorp. Vroeger liep over de hele Peloponnesos een smalspoor. Maar dat was zo verliesgevend dat de Grieken er in 2010 mee gestopt zijn. De stationnetjes en het spoor is nog overal te vinden, zo ook in Kalo Nero.

Maar de ondernemende Grieken hebben er vervolgens van alles naast gebouwd, zoals dit aardige resturantje, waar je met je tafel tussen de rails staat.

De afgelopen dagen was het 's morgens zonnig en warm en om een uur of drie kwamen zware onweersbuien aanzetten. Het werd dan helemaal bewolkt en ging soms ook regenen. Dat blijft de komende dagen zo, dus morgen maar vweer eens verder naar het noorden.